Nuttige tips voor de ladingbeveiliging in de bedrijfswagen

Nuttige tips en trucs voor het professioneel vastzetten van lading in bedrijfsvoertuigen.

“Wie volgens de voorschriften wil werken, moet ook volgens de voorschriften denken.”

Siegfried Wache

ladingbeveiliging – niet te verwaarlozen!

Wetten en voorschriften hebben voor veel mensen veelal een bijsmaak. Maar op het gebied van de ladingbeveiliging zijn de wettelijke bepalingen niet alleen maar nice to have! Wat vaak als lastige verplichting wordt beschouwd, kan snel in een levensreddende maatregel in het verkeer veranderen, want niet of onvoldoende beveiligde ladingen in de bedrijfswagen vormen een groot gevaar voor de inzittenden en andere verkeersdeelnemers.

Om deze reden is ladingbeveiliging in de bestelwagen een belangrijk thema waar niet vaak genoeg op kan worden gehamerd!

Ondanks de wettelijke richtlijnen blijkt uit onderzoek dat het thema ladingbeveiliging veelal nog steeds wordt onderschat. Volgens informatie van de GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e. V.), de Duitse vereniging voor het verzekeringswezen, die in samenwerking met de politie al jaren ladingbeveiligingscontroles op snelwegen uitvoert, is de lading in 70 procent van de gevallen niet of onvoldoende beveiligd.

Maar waarom is dat?

Onwetendheid vrijwaart niet tegen straf, want:
wie niet beveiligt, is aansprakelijk!

“Zware ladingen zijn al door het eigen gewicht voldoende beveiligd.”

Deze veronderstelling is gewoonweg onjuist! De wetgever eist dat elke lading in de bedrijfswagen in principe zodanig beveiligd moet zijn dat deze in normale rijsituaties (hiertoe behoren ook een noodstop en uitwijkmanoeuvres) niet kan omvallen, verschuiven of omlaag kan vallen.

Welke rampzalige gevolgen reeds kleinere, niet-beveiligde voorwerpen in het voertuig kunnen hebben, wordt door het volgende voorbeeld geïllustreerd:

Een 300 g zware mobiele telefoon vliegt bij een botssnelheid van 50 km/h met een kracht van meer dan 29 kg door het voertuig. De gsm ontwikkelt dus krachten die ongeveer 100 keer groter zijn dan het eigen gewicht.  (Bron: https://www.bussgeldkatalog.org/ladungssicherung/)

Waarom zijn ondanks de enorme ongevalrisico’s door niet-beveiligde ladingen nog steeds talloze bedrijfswagens op de weg die niet aan een adequate ladingbeveiliging doen?

Hier zijn meerdere redenen voor: Naast onwetendheid over de wettelijke voorschriften en fysische bepalingen voor een reglementaire beveiliging van de transportgoederen spelen ook tijd en kosten, die voor de aanschaf van geschikte ladingbeveiligingsmaatregelen moeten worden gemaakt, een doorslaggevende rol.

Een integrale ladingbeveiliging behoort doorgaans niet tot de basisuitrusting van een bedrijfswagen en moet dus zelf door de bestuurder of vlootbeheerder worden gemonteerd. Producenten van bedrijfswagens bieden weliswaar standaardoplossingen, maar deze volstaan slechts tot op zekere hoogte. Voor een volledige belading, zoals dit voor de meeste bedrijfswagens zal gelden, is een uitgebreide beveiliging nodig en die kost tijd en geld.
En toch:
juist op het gebied van de ladingbeveiliging mogen kosten noch moeite worden bespaard! 

Wie is voor de beveiliging van de lading in het voertuig verantwoordelijk?

“Alleen de bestuurder is verantwoordelijk.”

Ja en nee!
Wie in zijn bedrijfswagen lading vervoert, is ook verantwoordelijk voor een reglementaire beveiliging hiervan.

Maar:
volgens de wetgever zijn alle betrokken personen verplicht om een adequate en reglementaire beveiliging van de lading in de bedrijfswagen te garanderen. Zo zijn naast de bestuurder ook de verlader en de vlootbeheerder ervoor verantwoordelijk om de te vervoeren goederen te beveiligen tegen verschuiven, omvallen, heen en weer rollen en omlaag vallen.

Hieruit komen fundamentele verplichtingen voort voor de bestuurder, verlader, voertuigeigenaar en vlootbeheerder die wij voor u in een controlelijst hebben samengevat:

 

  • perfecte staat van alle beveiligingsmiddelen
  • bestuurder is geschikt en geschoold
  • voertuig is geschikt voor het vervoer van de goederen:
    • er moet rekening worden gehouden met het toelaatbare totaalgewicht
    • voertuig wordt bij het transport van gassen voldoende geventileerd (vloer- en dakventilatie)
    • bezemschoon laadoppervlak
    • bevestigingspunten zijn voor de beveiliging van de lading geschikt en beschikken over een voldoende grote belastbaarheid
  • lading is beveiligd tegen glijden en kantelen
  • belading belemmert rijstabiliteit niet (er wordt rekening gehouden met de zwaartepunten van het voertuig en de lading, alsook het toelaatbare totaalgewicht van het voertuig)
  • beveiliging van de lading wordt na een noodstop of bijzondere belastingen gecontroleerd

Om geen wetsovertreding te begaan op grond van een onreglementaire of niet-adequate ladingbeveiliging, is dus een basiskennis over natuurkundige principes absoluut noodzakelijk, want: door een belading verandert niet alleen het kantelgedrag in bochten, maar ook de remweg wordt hierdoor duidelijk langer. Bovendien moet rekening worden gehouden met de toegestane maximummassa en de toegestane aslasten van het voertuig.

Hier volgen enkele grondbeginselen over fysische krachten tijdens het rijden

De grafiek toont welke uiteenlopende krachten tijdens de rit op de transportgoederen inwerken en door een dienovereenkomstige ladingbeveiliging moeten worden gecompenseerd:

FG = gewichtskracht van de lading (een lading met een massa m = 100 kg komt ongeveer overeen met een gewichtskracht van FG = 100 daN)
Versnellen = 0,5 x FG naar achteren
Remmen = 0,8 x FG naar voren
Bochten rijden = 0,5 x FG in de zijwaartse richtingen

Berekening van de beveiligingskrachten (= FS: tegen deze kracht moet de lading worden beveiligd)

Traagheidskracht [daN] = FG x C
μ Wrijvingskracht [daN] = FG x μ
Beveiligingskracht FS [daN] = traagheidskracht – wrijvingskracht

De beveiligingskracht moet tijdens het rijden door ladingbeveiligingsmiddelen worden opgenomen.

 Voorbeeld: Een lading van 100 kg moet worden beveiligd. Volgens de tabel werd berekend: μ = 0,3. De beveiligingskracht naar voren moet worden berekend, deze moet in rijrichting door ladingbeveiligingsmiddelen worden opgenomen:

  •  Traagheidskracht = FG x c = 100 daN x 0,8 = 80 daN
  • Wrijvingskracht = FG x μ = 100 daN x 0,3 = 30 daN

FS = traagheidskracht – wrijvingskracht = 80 daN – 30 daN = 50 daN

Hoe doe je het nu eigenlijk goed?

Professionele ladingbeveiliging – zo werkt het

Voor een adequate en correcte ladingbeveiliging in de bedrijfswagen moet er rekening worden gehouden met twee soorten professionele ladingbeveiliging:

Krachtsluitende ladingbeveiliging:

de krachtsluitende ladingbeveiliging, ook wel “neersjorren” genoemd, wordt met sjormiddelen gerealiseerd die de lading op het laadoppervlak drukken (bijv. via een riem met ratelspanslot) en zodoende de wrijving verhogen. Hierbij dienen minimaal twee spanbanden over de lading te worden gespannen.

Om een hogere contactkracht te realiseren, moet de sjorhoek α indien mogelijk 90° bedragen. Bij dit type ladingbeveiliging draagt de contactkracht echter alleen bij aan de verhoging van de wrijfkracht tussen lading en laadoppervlak. Wij raden daarom aan om veeleer te kiezen voor de vormsluitende ladingbeveiliging.

Vormsluitende ladingbeveiliging: een goede aansluiting is beter dan krachtsluiting!

Bij een vormsluitende ladingbeveiliging wordt de lading zo goed mogelijk zonder vrije ruimten, dus tegen de voor-, achter- of zijwand in het voertuig geplaatst. Wanneer dit niet mogelijk is, moet de lading door hulpmiddelen of spanbanden aanvullend worden geblokkeerd en hierdoor worden beveiligd.

Als hulpmiddelen kunnen hierbij spanstangen, blokkeerstangen, vierkante houders of ladingbeveiligingsnetten worden gebruikt. Met bevestigingsmiddelen kan ofwel via het beschreven neerbinden of via vormsluitende ladingzekering, ook wel “direct zekeren” genoemd, de lading aanvullend worden beveiligd. De lading wordt hierbij rechtstreeks door de bevestigingsmiddelen vastgehouden, niet alleen door de wrijving.  Daarom heeft direct zekeren indien mogelijk de voorkeur boven neerbinden.

 

Het vormsluitende direct zekeren kan zeer eenvoudig, snel en betrouwbaar met een goedgekeurd ladingbeveiligingsnet worden gerealiseerd. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de lading via spanrails aan de zijwand of het verdeelschot vormsluitend te beveiligen.

Een zeer effectieve vormsluitende zekeringsmethode is kopbinden dat veelal bij zeer zware ladingen wordt ingezet. In dit geval wordt in principe een combinatie van meerdere ladingbeveiligingsmiddelen aangeraden. De keuze van ladingbeveiligingsmiddelen en een geschikte zekeringsmethode is altijd afhankelijk van het type lading.

Een scheidingswand in een bestelwagen is niet geschikt om rondvliegende lading op te vangen!

Scheidingswanden volgens DIN ISO 27965 zijn bestand tegen drukbelastingen tot een belasting van 0,5 – laadvermogen en kunnen dus dienen als ladingzekeringselement. Hoewel een scheidingswand in een bestelwagen al een belangrijke basis vormt, biedt hij op zichzelf nog niet voldoende bescherming tegen niet bevestigde lading.
Niet vastgezette voorwerpen worden bij een botsing gevaarlijke projectielen en kunnen bij hogere snelheden vaak niet door een scheidingswand worden tegengehouden of onderschept. Actieve beveiliging van de lading door middel van spanbanden of iets dergelijks is daarom onontbeerlijk.

Voorbeelden van een ongeval bij 50 km/h zonder ladingbevestigingssysteem:
Bij een botsing bij 50 km/h treden vertragingswaarden op van ongeveer 20-27 g.

  • Schroevendraaier 200 g -> 4 kg
  • Gereedschapskist 30 kg -> 600 kg

Voordelen van een professionele ladingbeveiliging

Los van alle wettelijke voorschriften, biedt een professionele ladingbeveiliging ook duidelijke voordelen tijdens het dagelijkse werk:

Bespaart kosten

Een adequaat beveiligde lading betekent niet alleen bescherming voor de inzittenden, maar ook de transportgoederen zelf worden ontzien en beschermd. Materiaalkosten die ontstaan door beschadigd materiaal op grond van een gebrekkige beveiliging, worden zo tot een minimum beperkt.

Bespaart tijd

Een professionele ladingbeveiliging geeft de bestuurder niet alleen een veilig gevoel. Ook de verlader bespaart hierdoor ongeveer 20 procent tijd die hij voorheen aan een gecompliceerde beveiliging van de goederen moest besteden. Dat kan per dag oplopen tot wel 1,5 uur.

En dat is nog niet alles: ook het aantal ongevallen daalt!

En dat zorgt weer voor lagere verzekeringspremies en een verlaging van ongevalsgerelateerde uitvalstijden. Een professionele ladingbeveiliging zorgt dus voor een verlaging van de werkuren, bedrijfsongevallen, kosten en draagt tegelijkertijd bij aan een hogere rendabiliteit van het bedrijf. Vlootbeheerders en bedrijfsleiders dienen hun medewerkers door verantwoordelijk handelen aan te zetten tot een goede instelling om de wegen op de lange termijn veiliger te maken.

Commentaar schrijven

Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.

* gemarkeerde velden zijn verplicht.

Vul a.u.b. het verplichte veld in.

0 commentaren

  • Er zijn nog geen commentaren, u kunt de spits afbijten!
    Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.