Elektrificatie van uw wagenpark om uw duurzaamheidsdoelen te bereiken

Er is een hoge druk om vloten te elektrificeren, omdat vlootactiviteiten de grootste CO2-bijdrager van een bedrijf kunnen zijn. Lees meer over wat er moet worden overwogen voor elektrificatie.

Met de huidige trend van verduurzaming ontstaat er steeds meer behoefte aan het elektrificeren van wagenparken. Fossiel aangedreven wagenparken veroorzaken een grote CO2-uitstoot. Reden genoeg om daar verandering in te brengen. De druk om het wagenpark te transformeren is nog hoger voor bedrijven, waarvan de visie is gebaseerd op het voorzien in duurzame producten en services of waarvan klanten een duurzamere werkwijze verwachten.

Uitdagingen bij de transitie naar e-voertuigen

Het is een uitdaging voor elk wagenpark om de transitie naar e-voertuigen door te voeren zonder verlies van contracten, verhoging van de kosten of productiviteitsverlaging. Bedrijven probeerden één op één om te schakelen van een verbrandingsmotor naar elektrische voertuigen, maar netto laadvermogen en capaciteit gaven dan vaak problemen, omdat de focus teveel op het voertuig lag.

  • Ongeveer de helft van de wagenparkbeheerders en berijders vinden het opladen nog steeds een probleem.
  • Door betrokkenheid van teveel afdelingen en mensen hadden bedrijven moeite met een modelselectie.
  • Kleinere voertuigen met minder laadruimte beïnvloeden de productiviteit doordat er minder onderdelen meegenomen konden worden in het voertuig.

Onderzoek toont aan dat wagenparkbeheerders en berijders enthousiast zijn over een e-wagenpark en de positieve impact, die deze transitie op het milieu heeft. Veel wagenparkbeheerders verwachten binnen twee jaar over te stappen naar e-voertuigen. De klanten bedienen met een e-wagenpark wordt de nieuwe standaard, terwijl de productiviteit en kosten gelijk blijven.

Wat heb ik nodig voor een succesvolle transitie naar e-voertuigen?

Het doel zou het herinrichten van uw proces moeten zijn ter ondersteuning van uw “bedrijfsefficiency”, niet van uw “wagenpark efficiency”.

Hoewel downsizing en elektrificatie van een bedrijfswagenpark lonend is voor milieu en CO2 uitstoot, zijn er een aantal serieuze uitdagingen bij het continueren van het bestaande werkproces, omdat het netto laadvermogen lager wordt. Voor gereedschap en materiaal dat makkelijk werd vervoerd in een groter voertuig, moet nu een plek in een kleiner voertuig worden gevonden.

Om het transitieproces naar e-voertuigen te vereenvoudigen, heeft u antwoord nodig op vragen als voorraadopslag, gebruiksgemak en oplaadinfrastructuur.

  • Analyseren van uw voorraad en uw werkproces – Betrek de gebruikers hierbij, analyseer de voorraad die zij nodig hebben en hun dagelijkse werkproces.
  • Standaardisatie – Standaardisatie van uw wagenpark en voertuigoplossingen draagt ook bij aan een snelle transitie naar een e-wagenpark.
  • Kies het juiste e-voertuig – Bij het kiezen van het juiste e-voertuig moet het doel het continueren of het verbeteren van uw efficiëntie zijn in termen van productiviteit van de medewerker en het genereren van omzet. De organisaties die succesvol omschakelen naar een elektrisch wagenpark hebben één ding gemeen: zij focussen op hun kern activiteiten, niet op het voertuig!
  • Beslis hoe u de voertuigen gaat opladen – Uw keuze voor een oplaad-oplossing is afhankelijk van de plek waar de voertuigen buiten diensttijd geparkeerd worden. Enkele opties zijn thuis opladen of gecentraliseerd opladen op een depot of een publieke oplaadlocatie.

Hoe kan Sortimo u helpen?

Sortimo biedt advies bij de transitie van uw huidige wagenpark naar e-voertuigen, in nauwe samenwerking met u en andere betrokken partijen.

We kunnen adviseren op het gebied van downsizing en verhoogde productiviteit met slimme inrichtingen.

Onze intelligente oplossingen zijn al jaren e-voertuig gereed, waarbij niet hoeft te worden geboord in de vloer van het voertuig en met SR5, als de meest efficiënte voertuigruimte besparende bedrijfswageninrichting in de markt. SR5 geeft de mogelijkheid door het speciale ontwerp en opbouw om zo efficiënt mogelijk de contouren van het voertuig te volgen, waardoor deze perfect geschikt is voor aerodynamische e-voertuigen met kleiner laadvermogen. De binnenruimte wordt optimaal benut.

Sortimo heeft al één van de grootste Europese e-voertuig wagenparken als klant met meer dan 1000 voertuigen, welke zijn omgebouwd binnen één jaar.

We weten wat belangrijk is bij e-voertuigen en delen deze ervaring graag met onze klanten.

Momenteel hebben wij al 3 dubbele oplaadpunten voor e-voertuigen in onze hoofdzetel “Sortimo Station Centrum” te Vilvoorde en 1 oplaadpunt in “Sortimo Station Noord” te Kontich. De bedoeling is om op korte termijn in elk station minstens 2 dubbele oplaadpunten te voorzien.

Heeft u toch nog vragen over elektrificatie en wilt u in contact komen? Ons Sortimo-team helpt u graag verder. U vindt alle contacten op: mySortimo.be/contact

Als je vragen of suggesties hebt met betrekking tot onze blogpost, neem dan contact met ons op – we horen graag van je. Je bent ook van harte welkom om dit bericht aan te bevelen en te delen!

Commentaar schrijven

Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.
Vul a.u.b. het verplichte veld in.

* gemarkeerde velden zijn verplicht.

Vul a.u.b. het verplichte veld in.

0 commentaren

  • Er zijn nog geen commentaren, u kunt de spits afbijten!
    Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.