Tips en trucs voor professionele voertuigbelettering
Dit is hoe mySortimo graphics uw marketing ondersteunt.
Reclame werkt – ook op bestelwagens: Als u elke dag op de weg bent met uw bestelwagen, moet u zeker nadenken over het ontwerp van uw voertuigbelettering. Op deze manier kunt u uw voertuig veranderen in een ‘mobiele reclamezuil’ en uw bedrijf, diensten of producten overal promoten. Op zich is deze reklame helemaal niet duur – en zeer gemakkelijk om zelf te ontwerpen. Lees meer over de mogelijkheden van gepersonaliseerde voertuigbelettering, tips en trucs en hoe de online configurator mySortimo graphics u ondersteunt.
Wellicht overweegt u om in de toekomst uw bestelwagen als extra advertentieruimte voor uw marketing te gebruiken (langdurig en kosteneffectief!) en om ervoor te zorgen dat deze de aandacht trekt. Maar voordat u begint te denken over het grafische ontwerp, zijn hier een paar tips en trucs die de moeite waard zijn – zodat u meer succesvol kunt zijn met uw marketing en echt kan uitblinken!
Uw weg naar succes: Voertuigbelettering – Voorbeschouwing
Wat is uw doel? Welke boodschap wilt u overbrengen?
Denk vooraf na over welke boodschap u via uw voertuig aan uw klanten wilt overbrengen „op straat”. Welk specifiek doel streeft u na? Is het misschien om de naamsbekendheid van uw bedrijf te vergroten? Of wilt u de aandacht vestigen op een dienst die u aanbiedt – of een speciaal product adverteren? Als u een duidelijk doel heeft, zullen het reclamebericht en de lay-out veel gemakkelijker te ontwerpen zijn.
Welke gegevens/informatie moet op het voertuig staan?
Denk in de volgende stap na over welke informatie (bijv. contactgegevens) en (bijv. uw slogan) op uw voertuig moet worden gezet. Onthoud: Niemand leest graag lange verklaringen over waarom uw bedrijf het beste is. Vooral omdat de aandacht in het wegverkeer toch vrij kort is! Soms is het maar een paar seconden! Op het eerste gezicht lijkt dit misschien niet veel tijd waarin u snel aandacht moet krijgen voor uw bedrijf. Maar: Niets is onmogelijk!
Daarom ons advies: Minder is meer!
Voertuigbelettering: Het logo en de bedrijfsnaam correct plaatsen!
Het belangrijkste teken- en herkenningskenmerk van een bedrijf is het logo (in combinatie) met de bedrijfsnaam. Zet daarom deze centraal in het ontwerp van de voertuigbelettering.
Het logo moet zo prominent mogelijk op het voertuig worden geplaatst zodat het onmiddellijk in het oog springt. Zelfs als het reclamebericht verloren gaat, kunnen potentiële klanten zich het herkenbare logo nog steeds herinneren en u online vinden via uw website.
Uitzonderingen bewijzen de regel als het gaat om de grootte van het logo, maar over het algemeen kan worden gezegd dat hoe groter het logo, hoe groter het reclame-effect! Op deze manier biedt u voorbijgangers de mogelijkheid om uw logo te herkennen en te onthouden, zelfs op enkele meters afstand.
Een positief voorbeeld:
Zowel het logo als de industrie – en ook de contactgegevens zijn duidelijk zichtbaar. Alles goed gedaan!
Een negatief voorbeeld:
Het logo, de industrie en de contactgegevens zijn erg klein en moeilijk te ontcijferen. Veel verspilde ruimte, gezien de beschikbare ruimte op de auto.
Website, visitekaartje, flyer: De waarde van de cross-media herkenning doet zijn job!
Wilt u uw reclame in de gedachten van uw doelgroep “plakken” en later worden herinnerd? Dan biedt u potentiële klanten ook de mogelijkheid om u precies te vinden onder de vele “andere aanbiedingen” op de markt! Het sleutelwoord is: Consistente merkaanwezigheid.
Zorg er ook voor dat de voertuigbelettering in hetzelfde bedrijfsontwerp is gemaakt en er niet fundamenteel anders uitziet dan bijvoorbeeld uw website, visitekaartjes of informatiebrochures, catalogi en flyers. Dit omvat bijvoorbeeld hetzelfde lettertype, dat u consistent moet gebruiken in al uw marketingmateriaal. Of: Dezelfde visuele taal en een uniform kleurenconcept in uw marketingportfolio.
Helder ontwerp en samenhangend totaalbeeld: grijpen meteen de aandacht!
Creëer een samenhangend totaalbeeld met uw voertuigbelettering! De kijker zou de inhoud snel moeten kunnen begrijpen. Daarom is het bij het kiezen van kleuren belangrijk om een hoog contrast te garanderen tussen de kleur van de film en de achtergrond. Vermijd bijvoorbeeld donkere kleuren op glasoppervlakken zoals zij- of achterruiten.
Bij het kiezen van lettertypen zijn klassieke lettertypen de beste keuze. Vermijd exotische of sterk gebogen lettertypen. Deze zijn voor de kijker vaak moeilijk te lezen en brengen de informatie daarom niet naar wens over. Bij het ontwerpen van uw voertuig kunt u zich in het ideale geval beperken tot één of twee verschillende lettertypen en een paar kleuren op basis van uw bedrijfsontwerp. Dit garandeert een samenhangend en professioneel totaalbeeld.
Een positief voorbeeld:
Goed kleurcontrast van informatie over het witte voertuig. Alles wat belangrijk is wordt snel door de waarnemer begrepen. De beschikbare ruimte op het voertuig wordt gebruikt aan de voor-, achter- en zijkanten en dit is ook duidelijk zichtbaar.
Een negatief voorbeeld:
Contactgegevens zijn moeilijk te ontcijferen. Hoe moeten ze worden herkend, zeker in het wegverkeer met veel afleiding?
Foto’s op het voertuig: Eye-catcher en drager van de reclameboodschap (H2)
Om de aandacht te trekken – en als echte blikvanger op uw voertuig – zijn foto’s en afbeeldingen natuurlijk ook geschikt. Als u het juiste motief kiest, onderschat dan niet de potentiële impact ervan! Foto’s en afbeeldingen benadrukken uw boodschap alleen als ze duidelijk herkenbaar zijn (zorg ervoor dat ze een hoge resolutie hebben, anders zullen foto’s er pixelachtig of wazig uitzien als ze vergroot worden) en overeenkomen met uw bedrijf of uw reclameboodschap. Het is immers niet effectief als kijkers niet onmiddellijk herkennen welke dienst of welk product u eigenlijk aanbiedt.
Een positief voorbeeld:
De foto’s zijn duidelijk zichtbaar op de ramen. De “houtwol”, symbolisch voor de schrijnwerker, is discreet – maar duidelijk zichtbaar – naast de contactgegevens.
Een negatief voorbeeld:
Hier wordt de “houtwol” achter de contactgegevens geplaatst – het ziet er schokkerig uit en is niet direct herkenbaar.
Optimale plaatsing van voertuigbelettering: Het ‘waar’ is ook belangrijk!
Bij het plaatsen van belangrijke bedrijfsinformatie is het belangrijk om te onthouden dat deze helemaal niet zichtbaar is of alleen maar deels zichtbaar is aan de onderkant van het voertuig.
Ook mogen belangrijke gegevens en logo’s niet in het “vuilgebied” van het voertuig worden geplaatst. Het is daarom raadzaam om essentiële elementen zoals het logo en/of de bedrijfsnaam in het bovenste gedeelte van het voertuig te plaatsen.
Een positief voorbeeld:
Alle belangrijke informatie kan snel worden begrepen – en in een duidelijk zichtbare positie worden geplaatst – wat voor potentiële klanten prettig is.
Een negatief voorbeeld:
Het goed zichtbare gebied met maximale perceptie werd niet gebruikt. In plaats daarvan: Informatie wordt in het „vuilgebied” geplaatst. Het doel werd duidelijk gemist – terug naar begin!
Dit zijn enkele tips voor u in het kort…
mySortimo graphics: Configureer de belettering van uw voertuig online
Met de online configurator kunt u kiezen tussen verschillende professionele en voertuigspecifieke sjablonen die u kunt aanpassen aan uw bedrijf. Of u kunt gewoon helemaal vrij ontwerpen. Overigens heeft u helemaal geen grafische ontwerpervaring nodig, hoewel een beetje pc kennis zeker nuttig is. Met slechts een paar klikken kunt u hier uw voertuigbelettering visualiseren.
Een ander voordeel: De prijs van de belettering wordt in real-time weergegeven, zodat u de financiële impact van elke verandering kunt zien. Als u niet helemaal tevreden bent, slaat u de configuratie op en neemt u contact op met het Customer Service Center via de voertuigadministratie. Kennis is heel nuttig Met slechts enkele kliks kunt u hier uw belettering bekijken.
5 Goede redenen om de online configurator mySortimo graphics: te gebruiken
5 Goede redenen om de online configurator mySortimo graphics: te gebruiken
- de online configurator is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Ontwerp is op elk moment mogelijk
- eenvoudig ontwerp dankzij ontwerpsjablonen en specificatie van de optimale ontwerpgebieden voor verschillende modellen/fabrikanten
- tijdsbesparing door configuratie met optie voor direct bestellen. Geen tijdrovende conversaties met ontwerpers nodig
- volledig kostenoverzicht te allen tijde: prijstransparantie door dynamische prijsberekening
- alles uit één bron: er is slechts één afspraak nodig voor de belettering van uw bestelwagen
Er zijn nog geen commentaren, u kunt de spits afbijten!
Wij zijn blij met uw feedback op dit artikel.